AGAMA DAN FALSAFAH
(a)
Hinduisme
· Bersifat agama semulajadi.
· Tidak mempunyai pengasas dan tidak memiliki
institusi agama yang bersifat pusat.
· Nama asal ialah Sanata Dharma bererti prinsip ataupun
peraturan kerohanian yg kekal abadi.
·
Bukti terawal ditemui dalam Lembah Sg. Indus
berusia lebih kurang 4 000 tahun. Penemuan patung-patung, mohor, objek shiva
linga dan kolam mandi.
·
Tahap Perkembangan Kerohanian
·
Empat peringkat :
i.
Politeisme- memuja unsur-unsur alam semulajadi
spt api, angin, pokok, sungai dan
sebagainya. Pengorbanan dan penyembahan
diiringi dgn bacaan mazmur drp kitab Veda. Mempersonafikasikan unsur-unsur alam
dan kuasa-kuasa sbg dewa atau dewi.
ii.
Henoteisme- proses perubahan kepercayaan
politeisme semulajadi iaitu dewa-dewi
memiliki beberapa sifat yg sama. Org
Indo-Arya memperkenalkan Dewa
Visvakarman (dewa pencipta) dan Prajapati (ketua
bg semua makhluk di dunia).
iii.
Monoteisme- satu kuasa agung menggerakkan
duniawi. Kuasa ini diberi sifat-sifat
penciptaan, pemeliharaan dan pemusnahan.
Ketiga-tiga sifat Tuhan ini diwakili oleh Dewa Brahma (Pencipta), Dewa Vishnu
(Pelindung/pemelihara) dan Dewa Shiva (Dewa Pemusnah).
iv.
Monisme- Segala di dunia ini berasal dari satu
sumber ttg kewujudannya boleh
dirasai di mana-mana.
(b)
Upacara Pengorbanan
·
Pengorbanan atau yajna dianggap sbg amalan
agama terbaik krn dpt menggembirakan
dewa-dewi.
·
Ditujukan kpd dewa-dewi atau anasir-anasir jahat
utk mendpt faedah duniawi.
· Dua jenis pengorbanan iaitu grhya karmani
(upacara di rumah) dan mahakratu serta srauta (upacara umum).
§ Falsafah Agama Vedik
-
Mementingkan lima konsep iaitu Brahman, Atman,
Karma, Samsara dan
Moksha.
-
Brahman- Tuhan (Roh Duniawi).
-
Atman – Roh individu dlm badan manusia bertujuan
bersatu dgn roh duniawi.
-
Karma- perbuatan, pemikiran dan pertuturan
individu dalam suatu kehidupan
dan akibat akan dialami dlm kehidupan akan
datang.
-
Samsara – lingkaran kelahiran dan kematian yg
dilalui oleh Atman.
-
Moksha – pelepasan drp kehidupan duniawi dan
penyatuan dgn Brahman.
§ Agama-agama Heterodoks
o Agama-agama
yg tidak menerima kewibawaan kitab Veda dan tidak mengakui kewujudan Tuhan.
Tetapi byk persamaan dgn idea-idea yg terkandung dlm karya-karya Upanishad.
Agama-agama ini muncul pd akhir zaman Vedik di India.
Ø Buddhisme
o Pengasas
ialah Siddhartha Gautama Buddha. Ajaran Buddha ttg
psikologi dan etika
kehidupan. Ajaran metafizika dlm Buddhisme adalah
tambahan (abhidhamma) kpd
ajaran asal (dhamma).
o Empat
Kebenaran Mulia iaitu Dukka (penderitaan), Samudaya (punca atau membawa
penderitaan), Nirodha dan Marga (cara utk memadamkan api keinginan).
o Jalan
Lapan Lapis Mulia – kepercayaan yg betul, tujuan atau cita-cita yg betul,
pertuturan yg baik, perbuatan yg betul, hidup yg betul, usaha yg benar, fikiran
yg betul, renungan yg baik.
Ø Konsep Ahimsa
o Bererti
menolak penyeksaan (himsa) serta pembunuhan.
o Nirwana
melepaskan segala ikatan duniawi, mengetahui kebenaran
serta memperolehi
kesedaran secara keseluruhan.
Ø Jainisme
o Diperkenalkan
oleh Mahavira (Vardhamana) yg mempunyai byk persamaan dgn ajaran Upanishad dan
Buddhisme. Mementingkan undang-undang sebab dan akibat yg menentukan kelahiran
semula roh individu.
o Mengandungi
sembilan prinsip atau nava-tattva
i.
Jiva- roh dlm semua benda yg bernyawa dan
kekal abadi.
ii.
Ajiva – benda-benda yg tidak bernyawa.
iii. Asrava
– daya penarik
iv. Papa
karma – dosa
v.
Punya karma – pahala
vi. Bandha
– ikatan roh dgn keinginan dan kejahilan.
vii. Samvara – menahan pengaliran karma.
viii.Nirjara – penghapusan karma.
ix. Siddhi
– pelepasan dan kelahiran semula.
§ Sistem Falsafah India
-
Enam aliran (sekolah) iaitu Nyaya,
Vaisheshika, Sankhya, Yoga, Mimamsa
dan Vedanta. Kesemua aliran ini menerima
sepenuhnya ajaran kitab Veda. Juga dikenali sbg astika darshana.
Ø Nyaya
-
Pendukung ialah Gautama dan karyanya Nyaya Sutra
bertarikh
kurun ke-2SM.
-
Nyaya bermaksud pertimbangan logik.
-
Terdapat empat sumber ilmu pengetahuan
i.
persepsi (pratyaksha).
ii.
Inferens (anumana)
iii.
Analogi (upamana).
iv.
Testimoni (shabda).
Ø Vaisheshika
-
Dikenali sbg Vaisheshika Darshana.
-
Pengasas ialah Kanada (kurun ke-3SM) dan karyanya
berjudul Vaisheshika Sutra.
-
Semua benda dikatakan diperbuat drp empat
jenis paramanu
(atom) iaitu atom bumi, air, api dan udara.
-
Lima unsur terdapat dlm pembentukan dunia iaitu
dik (ruang),
kala (masa), akasha (eter), manas (minda) dan atma (jiwa)
Ø Sankhya
-
Sistem falsafah terawal.
-
Dipelopori oleh Kapila (kurun ke-7SM) dan
karyanya ialah
Sankhya Sutra.
-
Sankhya bererti bilangan iaitu falsafah yg
menghuraikan
mengenai realiti dlm bilangan yg terhad dan pengetahuan yg
sempurna.
-
Dua realiti mutlak iaitu purusha (jiwa dan
prakriti (jirim).
-
Konsep sebab dan akibat.
-
Konsep Triguna (tiga sifat) alam semesta iaitu
Sattva
(kecerdasan membawa keharmonian,kemahiran dan sbgnya), Rajas (tenaga
mengakibatkan aktiviti, gerakan dan keghairahan) dan Tamas (kegelapan membawa
kejahilan, kekasaran, ketidakseimbangan dan sebagainya)
Ø Yoga
- Pendukung ialah Patanjali (kurun ke-2 SM) dan
karyanya
ialah Yoga Sutra.
- Konsep Tuhan mutlak iaitu memperjelaskan
realiti Tuhan.
-
Penyatuan roh individu dgn roh duniawi menjadi
tujuan
hidup.
-
Latihan minda dan fizikal iaitu latihan
mengawal serta
mematikan fungsi anggota badan, pancaindera, minda,
intelek dan
ego tanpa menghilangkan kesedaran diri iaitu pengalaman jiwa.
-
Disiplin minda dan fizikal membantu mencapai
moksha.
Ø Mimansa
- Bererti siasatan dan objektif utama ialah
menegakkan
kewibawaan kitab Veda serta ritualnya. Pendukungnya ialah
Jaimini
yang menyusun falsafah ini secara sistematik dan mencipta teks Purva-mimansa
Sutra pada 400 SM.
- Tafsiran-tafsiran Veda.
Ø Vedanta
-
Dikenali sbg Uttara Mimansa.
-
Pelopor ialah Badarayana yg mencipta karya
Brahma Sutra (400SM) atau juga dikenali sbg Vedanta Sutra.
-
Teks asas ialah karya-karya Upanishad, Brahma
Sutra dan Bhagavad Gita.
- Pendukung falsafah ini yg terkenal ialah
Sankara (kurun ke 8 M).
-
Dua aliran utama iaitu Advaita (non-dualistic)
dan dvaita
(dualistic). Advaita (yg didukung oleh Sankara) menyatakan
Atman
(jiwa) dan Brahman (Tuhan) bukanlah dua entiti yg
berbeza. Dvaita (didukung
oleh Ramanuja dan Madhva)
menyatakan Atman dan Brahman adalah berlainan ttpi
tidak
terpisah.
-
Aliran Ramanuja disebut Visistadvaita-Vedanta
dan
Madhva dikenali sbg Dvaita-Vedanta.
Great job. Keep it up!
BalasPadambalas
BalasPadam