Agama dan falsafah


AGAMA DAN FALSAFAH
(a)   Hinduisme
·        Bersifat agama semulajadi.
·        Tidak mempunyai pengasas dan tidak memiliki institusi agama yang bersifat pusat.
·       Nama asal ialah Sanata Dharma bererti prinsip ataupun peraturan kerohanian yg kekal abadi.
·         Bukti terawal ditemui dalam Lembah Sg. Indus berusia lebih kurang 4 000 tahun. Penemuan patung-patung, mohor, objek shiva linga dan kolam mandi.


·         Tahap Perkembangan Kerohanian
·         Empat peringkat :
i.                    Politeisme- memuja unsur-unsur alam semulajadi spt api, angin, pokok, sungai dan 
        sebagainya. Pengorbanan dan penyembahan diiringi dgn bacaan mazmur drp kitab Veda. Mempersonafikasikan unsur-unsur alam dan kuasa-kuasa sbg dewa atau dewi.
ii.                  Henoteisme- proses perubahan kepercayaan politeisme semulajadi iaitu dewa-dewi 
            memiliki beberapa sifat yg sama. Org Indo-Arya memperkenalkan Dewa 
            Visvakarman (dewa pencipta) dan Prajapati (ketua bg semua makhluk di dunia).
iii.                Monoteisme- satu kuasa agung menggerakkan duniawi. Kuasa ini diberi sifat-sifat 
         penciptaan, pemeliharaan dan pemusnahan. Ketiga-tiga sifat Tuhan ini diwakili oleh Dewa Brahma (Pencipta), Dewa Vishnu (Pelindung/pemelihara) dan Dewa Shiva (Dewa Pemusnah).
iv.                Monisme- Segala di dunia ini berasal dari satu sumber ttg kewujudannya boleh 
            dirasai di mana-mana.

(b)   Upacara Pengorbanan
·         Pengorbanan atau yajna dianggap sbg amalan agama terbaik krn dpt menggembirakan 
       dewa-dewi.
·         Ditujukan kpd dewa-dewi atau anasir-anasir jahat utk mendpt faedah duniawi.
·      Dua jenis pengorbanan iaitu grhya karmani (upacara di rumah) dan mahakratu serta srauta (upacara umum).

§  Falsafah Agama Vedik
-          Mementingkan lima konsep iaitu Brahman, Atman, Karma, Samsara dan 
       Moksha.
-          Brahman- Tuhan (Roh Duniawi).
-          Atman – Roh individu dlm badan manusia bertujuan bersatu dgn roh duniawi.
-          Karma- perbuatan, pemikiran dan pertuturan individu dalam suatu kehidupan 
       dan akibat akan dialami dlm kehidupan akan datang.
-          Samsara – lingkaran kelahiran dan kematian yg dilalui oleh Atman.
-          Moksha – pelepasan drp kehidupan duniawi dan penyatuan dgn Brahman.

§  Agama-agama Heterodoks
o   Agama-agama yg tidak menerima kewibawaan kitab Veda dan tidak mengakui kewujudan Tuhan. Tetapi byk persamaan dgn idea-idea yg terkandung dlm karya-karya Upanishad. Agama-agama ini muncul pd akhir zaman Vedik di India.
Ø  Buddhisme
o   Pengasas ialah Siddhartha Gautama Buddha. Ajaran Buddha ttg 
    psikologi dan etika kehidupan. Ajaran metafizika dlm Buddhisme adalah 
    tambahan (abhidhamma) kpd ajaran asal (dhamma).
o   Empat Kebenaran Mulia iaitu Dukka (penderitaan), Samudaya (punca atau membawa penderitaan), Nirodha dan Marga (cara utk memadamkan api keinginan).
o   Jalan Lapan Lapis Mulia – kepercayaan yg betul, tujuan atau cita-cita yg betul, pertuturan yg baik, perbuatan yg betul, hidup yg betul, usaha yg benar, fikiran yg betul, renungan yg baik.


Ø  Konsep Ahimsa
o   Bererti menolak penyeksaan (himsa) serta pembunuhan.
o   Nirwana melepaskan segala ikatan duniawi, mengetahui kebenaran 
    serta memperolehi kesedaran secara keseluruhan.

Ø  Jainisme
o   Diperkenalkan oleh Mahavira (Vardhamana) yg mempunyai byk persamaan dgn ajaran Upanishad dan Buddhisme. Mementingkan undang-undang sebab dan akibat yg menentukan kelahiran semula roh individu.
o   Mengandungi sembilan prinsip atau nava-tattva
i.      Jiva- roh dlm semua benda yg bernyawa dan kekal abadi.
ii.    Ajiva – benda-benda yg tidak bernyawa.
iii.  Asrava – daya penarik
iv.  Papa karma – dosa
v.    Punya karma – pahala
vi.  Bandha – ikatan roh dgn keinginan dan kejahilan.
vii. Samvara – menahan pengaliran karma.
viii.Nirjara – penghapusan karma.
ix.  Siddhi – pelepasan dan kelahiran semula.

§  Sistem Falsafah India
-          Enam aliran (sekolah) iaitu Nyaya, Vaisheshika, Sankhya, Yoga, Mimamsa 
     dan Vedanta. Kesemua aliran ini menerima sepenuhnya ajaran kitab Veda. Juga dikenali sbg astika darshana.
Ø  Nyaya
-          Pendukung ialah Gautama dan karyanya Nyaya Sutra bertarikh 
       kurun ke-2SM.
-          Nyaya bermaksud pertimbangan logik.
-          Terdapat empat sumber ilmu pengetahuan
i.                    persepsi (pratyaksha).
ii.                  Inferens (anumana)
iii.                Analogi (upamana).
iv.                Testimoni (shabda).

Ø  Vaisheshika
-          Dikenali sbg Vaisheshika Darshana.
-          Pengasas ialah Kanada (kurun ke-3SM) dan karyanya 
       berjudul Vaisheshika Sutra.
-          Semua benda dikatakan diperbuat drp empat jenis paramanu 
       (atom) iaitu atom bumi, air, api dan udara.
-          Lima unsur terdapat dlm pembentukan dunia iaitu dik (ruang), 
       kala (masa), akasha (eter), manas (minda) dan atma (jiwa)

Ø  Sankhya
-          Sistem falsafah terawal.
-          Dipelopori oleh Kapila (kurun ke-7SM) dan karyanya ialah 
       Sankhya Sutra.
-          Sankhya bererti bilangan iaitu falsafah yg menghuraikan 
     mengenai realiti dlm bilangan yg terhad dan pengetahuan yg sempurna.
-          Dua realiti mutlak iaitu purusha (jiwa dan prakriti (jirim).
-          Konsep sebab dan akibat.
-          Konsep Triguna (tiga sifat) alam semesta iaitu Sattva 
     (kecerdasan membawa keharmonian,kemahiran dan sbgnya), Rajas (tenaga mengakibatkan aktiviti, gerakan dan keghairahan) dan Tamas (kegelapan membawa kejahilan, kekasaran, ketidakseimbangan dan sebagainya)

Ø  Yoga
-        Pendukung ialah Patanjali (kurun ke-2 SM) dan karyanya 
      ialah Yoga Sutra.
-         Konsep Tuhan mutlak iaitu memperjelaskan realiti Tuhan.
-          Penyatuan roh individu dgn roh duniawi menjadi tujuan 
       hidup.
-          Latihan minda dan fizikal iaitu latihan mengawal serta 
       mematikan fungsi anggota badan, pancaindera, minda, 
    intelek dan ego tanpa menghilangkan kesedaran diri iaitu pengalaman jiwa.
-          Disiplin minda dan fizikal membantu mencapai moksha.

Ø  Mimansa
-       Bererti siasatan dan objektif utama ialah menegakkan 
     kewibawaan kitab Veda serta ritualnya. Pendukungnya ialah 
   Jaimini yang menyusun falsafah ini secara sistematik dan mencipta teks Purva-mimansa Sutra pada 400 SM.
-         Tafsiran-tafsiran Veda.

Ø  Vedanta
-          Dikenali sbg Uttara Mimansa.
-          Pelopor ialah Badarayana yg mencipta karya Brahma Sutra (400SM) atau juga dikenali sbg Vedanta Sutra.
-          Teks asas ialah karya-karya Upanishad, Brahma Sutra dan Bhagavad Gita.
-        Pendukung falsafah ini yg terkenal ialah Sankara (kurun ke 8 M).
-          Dua aliran utama iaitu Advaita (non-dualistic) dan dvaita 
     (dualistic). Advaita (yg didukung oleh Sankara) menyatakan 
      Atman (jiwa) dan Brahman (Tuhan) bukanlah dua entiti yg 
      berbeza. Dvaita (didukung oleh Ramanuja dan Madhva) 
      menyatakan Atman dan Brahman adalah berlainan ttpi tidak 
      terpisah.
-          Aliran Ramanuja disebut Visistadvaita-Vedanta dan 
       Madhva dikenali sbg Dvaita-Vedanta. 

2 ulasan: